Thursday 15 November 2007

Cetusan Minda

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, dapat juga saya siapkan blog yang tak seberapa ini. Ini adalah tulisan pertana saya di blog ini. Erm..sebelum ni dah ada beberapa blog dah yang saya bina menggunakan pelbagai aplikasi yang percuma seperti ini..tapi ada antaranya yang kena "block". Tak tahu entah kenapa. Malas untuk memikirkan penyelesaiannya..maka binalah blog yang baru. Bukan apa, ada blog ni sedikit sebanyak boleh berkongsi buah fikiran dengan teman - teman di luar sana.

Erm, sekarang jam 6.05 ptg. Saya baru balik dari bertemu beberapa orang clients menguruskan pelaburan dalam dana - dana amanah Islam. Sebenarnya bidang ini masih kurang diceburi oleh orang - orang Islam sehinggakan golongan bukan Islam memonopoli pasaran. Jika diikutkan pasaran dikalangan orang Islam amatlah besar tapi malangnya pasaran yang besar itu diambil oleh golongan bukan Islam, mereka pula yang memasarkan produk pelaburan berlandaskan syariah. Jadi bagi sesiapa yang berminat untuk memceburkan diri dalam bidang perundingan unit amanah, boleh lah hubungi saya di talian 019 5589116.

Dunia hari ini semakin mencabar. Umat Islam di serang dengan pelbagai godaan nafsu dunia. Anak - anak remaja Islam ramai yang suka menghabiskan masa bersama teman-teman wanita tak kira di mana - mana baik di sekolah, universiti dan institut perguruan sendiri. MasyaAllah. Masa banyak dihabiskan dengan ber"dating". Duit yang emak ayah berikan habis untuk ber"sms" dengan dara atau teruna pujaan. Mat-mat motor dengan cara mereka tersendiri. Merempit di kala malam menjelang. Menganggu ketenteraman hidup orang lain. Pantang ditegur, yang menegur disepak terajangnya. Aduhai...apa nak jadi dengan bangsaku di zaman Islam Hadhari ini. Kadar rasuah dan jenayah semakin meningkat. Wang rakyat habis dirompak seperti dalam laporan audit negara. MasyaAllah.. Ini lah akibatnya apabila dasar yang dilaksanakan dalam sesuatu sistem kehidupan atau pengurusan tidak berlandaskan AlQuran dan Sunnah.

Ketika anak - anak remaja Islam sedang asyik berkhayal dengan lamunan cinta remaja mereka atau merempit di jalanraya bagaikan jalanraya itu mereka yang punya, teman - teman dari bangsa yang lain sibuk menadah buku di perpustakaan atau berbincang soal perniagaan mereka. Dalam minda mereka hanya kata, "aku mahu jadi millionaire". Aduh..sungguh hebat mereka berusaha. Kalau dalam perniagaan..susah sekali bagi mereka untuk merasa malu untuk membuat pemasaran kepada para prospek- prospek. Tapi anak - anak remaja Melayu Islam entah ke mana..?Ke masjid untuk solat berjamaah?Ke kuliah-kuliah agama? Ke program-program ilmiah? sibuk berjumpa pelanggan untuk perniagaan? Tidak...mereka menghibiskan masa dengan perkara yang sia - sia.


Wahai bangsaku..
Marilah kita bangunkan umat ini.

Wahai remajaku...
Mari kita jadi pembela agama Allah ini..


Mari bersama kita duduk di halaqah mentadabur ayat - ayat Allah, mendalami hadis - hadis Rasullah. Bersama di bawah payungan para malaikat Allah. Kita sama - sama membina peribadi-peribadi soleh walmusleh. Moga - moga suatu ketika akan lahir jiwa - jiwa dua't yang akan membawa halatuju negara kepada suatu suasana Islamiah yang mendapat rahmat dan redha Allah.

Faqir Ilallah,
YuzZ

No comments: