Tuesday 19 October 2010

Ketenangan Yang Kian Tercalar...


Salam,

Fitrah manusia yang normal inginkan kebahagian dan ketenangan dalam hidup. Tidak ada siapa pun yang berkehendakkan kepada kegelisan dan kemurungan jiwa. Setiap saat yang berlalu bermakna perjalanan hidup yang kian berlalu. Peristiwa yang berlaku pada diri atau yang dilihat ditinggalkan sebagai sebuah kenangan untuk iktibar melalui hari - hari yang mendatang.

Dunia akhir zaman bayak ragam di sekitar yang meresahkan jiwa. Apatah lagi bila sudah bergelar ketua keluarga yang mengemudi bahtera rumah tangga. Melihat anak yang semakin membesar dalam ruang lingkup persekitaran yang dicemari dengan simtom hedonisma membuatkan hati resah gelisah. Ketenangan dalam hidup sedikit sebanyak tergugat. Remaja yang lebih mengingati artis - artis yang terkinja - kinja di atas pentas konsert. Nama - nama mereka lebih diingati daripada nama - nama Nabi dan Malaikat. Usah ditanya lah mereka siapa Dr Yusuf al Qardhawi, Hassan al Banna itu siapa? Pasti mereka akan bertanya balik kepada kita, "orang tua mana tu abang?". Hal seperti ini yang menganggu ketenteraman bila memikirkan anak yang akan berhadapan dengan realiti kehidupan ummat akhir zaman.

Artis - artis yang berpakaian seksi, berpelukan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram, tidak peduli halal dan haram lebih mereka kanali. Bait - bait lagu cinta lara mereka lebih terpahat dalam minda remaja berbanding surah - surah al Quran. Untuk ingati hadis Nabi jauh sekali. Adakah begini generasi yang akan mencorak hala tuju Malaysia pada masa depan? Soalan begini salalu bermain di minda ku..

No comments: