Sunday 31 January 2010

Keindahan Bersama Keluarga Besar KBM...

Alhamdulillah, baru sampai di rumah. Tadi sempat berjumpa adik - adik dari UiTM di rumah Ummi Mai. Bila bersama adik - adik yang masih di kampus, diri ini pun teringat kenangan - kenangan pahit manis tika di kampus. Hati kecil ni rasa ingin kembali ke zaman pelajar di kampus IPT, tapi apakan daya, umur yang berlalu sudah pasti tak akan kembali. Masa yang lalu tak akan kembali lagi...pergi tak kembali. Tapi andai semasa di kampus, hanya sekadar ulang -alik ke kelas dan terperap dengan nota - nota kuliah sahaja, alanghkah ruginya. Manfaatkanlah peluang di IPT utk mengaut segala peluang dan meraih segala pengalaman dengan melibatkan diri dengan pelbagai aktiviti mahasiswa. Lebih bermakna lagi, andai adik - adik yang masih IPT menggunakan usia muda dikampus utk gerak kerja dakwah , mengajak rakan - rakan pelajar yang lain melaksanakan kebaikan dan ketaatan kepada Allah SWT.



Kenangan bersama fasi -fasi KBM di Sekolah Al Azhar , Jitra pada 29&30 Jan 2010

Tadi semasa di rumah Ummi Mai,Pak Njang bersiap - siap utk ke usrah. Setiap malam mengendalikan usrah yang berbeza tahapnya. Ada usrah remaja, usrah guru, usrah pelajar asrama dan sebagainya. Tersentuh jiwa ku, bila mengenangkan Ummi dan Pak Njang yang istiqamah dalam gerak kerja dakwah. Andai ada 30 orang penggerak begini di setiap daerah, yang melakukan kerja begini siang malam memikirkan ummat, andai ada 30 orang begini di setiap IPT yang setiap detik memikirkan hal ummat, dengan doa dan tawakal kepada Allah, pasti ISLAM bersinar menyuluh kehidupan manusia sekitarnya.

InsyaAllah, moga Allah kuatkan iman, sihatkan tubuh badan, diberikan kemudahan, dimurahi rezeki yang barakah, kepada kita semua untuk meletakkan keredhaan Allah dalam setiap gerak kerja kita. Matlamat akhir kita ialah syurga Allah. Andai ada di antara kita pergi terlebih dahulu untuk bertemu dengan Allah, kita mengharapkan Allah ampunkan segala kesilapan kita, dan dipertemukan di syurga Allah yang kita rindui.InsyaAllah....

No comments: