Friday 16 October 2009

Rutin Hujung Minggu...

Assalamualaikum wbt..

" Hang ulang alik setiap minggu dari Cameron Highland?", itu nada terkejut teman - teman yang amat biasa bermain di telinga ku. "Yer..nak buat buat macam mana..dah tanggungjawab, di Cameron Highland juga ada tanggungjawab, di Sungai Petani pun ada tanggungjawab", jawabku mudah.

Hari ni macam biasa, aku akan balik ke Sg Petani bersua dengan isteri tercinta. Semalam tak sempat bercakap lama dengan isteri lantaran kesibukannya bertugas di wad NICU HSAH, Sg Petani. Adakalanya, aku balik ke Sungai Petani hanya beberapa minit sahaja dapat berjumpa dengan isteri kerana tugas houseman memang sibuk, apatah lagi kalau dia "on call". Nak buat macam mana, tugas yang dilakukan isteri juga adalah satu amanah.

Alhamdulillah, sehingga kini kami berdua saling memahami tugas masing - masing. Dalam kesibukan kerja dan jarak antara kami yang berjauhan memerlukan kesabaran yang tinggi dalam menguruskan rumah tangga. Toleransi kekeluargaan menjadi intipati utama mengemudi bahtera kehidupan berumah tangga yang mencabar.

Masa hujung minggu adalah "quality time" bagi kami. Walaupun hujung minggu kami perlu menghadiri usrah mingguan sebagai salah satu wasilah tarbiyah kami. Isteri berusrah pada pagi Jumaat, manakala aku pada sebelah malamnya. Biasanya sampai di Sungai Petani pada hari Jumaat pada jam 5 petang. Bila sampai jer..kami akan keluar dating. Maklumlah, masa kenal dulu kami tak pernah dating. Tapi bila sudah berkahwin, kami ingin menikmati saat romantis berdua-duaan ke sana sini. Malamnya aku perlu menghadiri usrah.

Solat berjamaah dan mentadabur ayat - ayat cinta Allah menjadi rutin kami. Ini cara utama kami memanfaatkan masa yang singkat pada hujung minggu. Selain balik ke kampung di Pendang menziarahi mak dan ayah ku. Tanggungjawab anak lelaki ini pada ibu dan ayah masih menjadi keutamaan. Alhamdulillah, dapat isteri yang ditarbiyah, dia amat memahami. Tapi keluarga isteri juga tidak diabaikan. Sentiasa mencari waktu untuk pulang menziarah keluarga isteri di Bahau, Negeri Sembilan.

Ketika sudah berkeluarga, pengagihan masa tak sama lagi seperti masa bujang dahulu. Setiap keputusan harus dibincang bersama pasangan. Barulah ada kenikmatan. Bila berbicara soal dakwah, bila berkerjaya dan berumah tangga barulah ia benar - benar teruji. Dalam kesibukan mengurus kerjaya dan rumah tangga, adakah masih ada ruang utk hadiri program - program jamaah. Semuanya pada diri sendiri. Mahu atau tidak. Berapa ramai yang dulunya hebat di kampus, ceramah berapa - rapi, semangat perjuangan Islam bergema, usrah sana sini, tapi selepas berkerjaya dan berkeluarga semuanya lenyap belaka....

" Ya Allah, tingkatkan ketaqwaan kami kepada Mu..tetapkan kami dalam perjuangan agama Mu".

No comments: